Jambo! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Leonie Stapelkamp - WaarBenJij.nu Jambo! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Leonie Stapelkamp - WaarBenJij.nu

Jambo!

Blijf op de hoogte en volg Leonie

21 Oktober 2015 | Tanzania, Zanzibar

Jambo! Mambo vipi? Habari gani? Mimi ni Leonie!
Zomaar wat simpele woordjes die we inmiddels dagelijks zeggen tegen iedereen die we op straat tegenkomen hier in stonetown, en dat zijn er nog wel wat! Zodra de locals merken dat we een woordje swahili spreken, zijn ze heel enthousiast en beginnen ze een gesprek.
Zondag zijn we hier, na een wat chaotische autorit aangekomen in de stad. Chaotisch is een understatement... Volgende week zijn er verkiezingen in Tanzania en zondag was de laatste officiële bijeenkomst van 1 van de 2 partijen. En dus gingen ongeveer heel zanzibar daarheen,terwijl wij precies de andere kant opmoesten! Dit zorgde ervoor dat wij met samengeknepen billen en een aantal hartverzakkingen in de taxi zaten.. de tegenliggers haalden in terwijl wij eraan kwamen, scooters die overal tussendoor reden,mensen die bovenop vrachtauto's zaten en dus ook wat ongelukken. We waren blij dat we heelhuids in stonetown aankwamen! En aangekomen stond Abdi ons op te wachten om ons naar ons appartement te brengen voor de komende 2 weken. Dit huis delen we met die Abdi, een zanzibari die werkt voor de organisatie waar wij onze swahili cursus volgen, en een duitse jongen die wat vrijwilligerswerk doet. Het is vrij basic,maar prima te doen. Doordeweeks hebben we van 9-11 en van 13-15.00 swahili les bij mama amina thuis. Een hele lieve vrouw. Af en toe rennen er kleinkinderen door het huis waardoor we even afgeleid worden, maar we leren snel! Tussen de midsag gaan we meestal even ergens lunchen en 's middags naar het strand, om wat te zwemmen en lekker in het zonnetje te liggen :) eergister en gisterem zijn we 's avonds gaan eten bij nightmarket bij forodhani gardens,waar je voor een paar euro van alles kunt krijgen! Samosa's, vis/vleesspiesjes, pizza, brood, suikerbietensap, chai tangawize (gemberthee), etc! Maandag wat leuke gasten ontmoet waar we de hele avond, en gister weer, gezellig mee hebben gepraat.
Volgens mij zijn jullie nu wel weer op de hoogte en wordt het voor ons tijd om richting strand te gaan!
Tutaoana, badaaye!

• 24 Oktober 2015 - 13:37

Rian:

Ha Leonie,

leuk om wat te lezen over je ervaringen tot nu toe, klinkt ontspannen (op die autorit na dan...)
    Succes met Swahili leren.

Alle goeds,

Rian

• 26 Oktober 2015 - 10:01

Ilse:

Dag Leonie! Wat goed om zo relaxed te beginnen met taal&strand. Ik kan mij voorstellen dat je weinig kunt betekenen in een ziekenhuis als je de taal niet spreekt...veel succes en plezier!! Groetjes, Ilse