Igogwe deel 3 - Reisverslag uit Igogo, Tanzania van Leonie Stapelkamp - WaarBenJij.nu Igogwe deel 3 - Reisverslag uit Igogo, Tanzania van Leonie Stapelkamp - WaarBenJij.nu

Igogwe deel 3

Blijf op de hoogte en volg Leonie

13 December 2015 | Tanzania, Igogo

Zo, inmiddels heb ik alweer een paar weken niks van me laten horen en ook zijn we al 2 maanden van huis, dus tijd voor een bericht!
Nog steeds gaat alles goed en genieten we enorm! Het werk in het ziekenhuis is nog steeds leuk en interessant, al maken we ook regelmatig heftige dingen mee. Zo was er afgelopen week een doofstom meisje van 14 jaar binnengebracht die op het punt stond om te bevallen. Dat op zich is al heel heftig natuurlijk, maar de bevalling ging ook nog eens helemaal niet goed! Communicatie was heel moeilijk en waarschijnlijk moest ze een keizersnede krijgen. Op de operatietafel bleek echter dat het kindje al te ver was ingedaald en een gewone bevalling dus toch de beste oplossing was. Met 5 mensen stonden we eromheen om haar vast te houden en proberende baby eruit te krijgen. Op een gegeven moment werd er zelfs een sterke man bijgehaald die op de buik moest duwen. Hij deed dat met zoveel kracht dat de operatietafel brak! Met z'n allen die vrouwmet matrasje en al opgepakt en op de grond gelegd, om daar verder te gaan. Uiteindelijk is het kindje eruit gekomen, maar toen kwam het volgende probleem, hij had moeite met ademhalen en een zwakke hartslag. Hij werd gelijk beademd en kreeg zuurstof en uiteindelijk moest ik de hartmassage doen. Heel vreemd en naar bij een pas geboren kindje! Gelukkig merkten we na een tijdje dat hij zelf begon te ademen en dat zijn hartslag sterker werd! Toen dik ingepakt en bij moeder gelegd. Voor nu ging het naar omstandigheden goed met moeder en kind, maar de vraag is hoe het verder gaat met deze jonge moeder en wat voor schade het kindje heeft opgelopen van zijn moeilijke start...
Gelukkig zijn er ook leuke dingen! Zo gaat het inmiddels een stuk beter met het meisje met de brandwonden! Waarschijnlijk mag ze volgende week naar huis! Ik hoop dat wij als gekke wazungu (witte mensen) haar tijd in het ziekenhuis een beetje vrolijker hebben gemaakt. We hebben in ieder geval goed ons best gedaan om onszelf voor de hele kinderafdeling voor gek te zetten door te zingen en dansen! :)
Donderdag was het hier trouwens onafhankelijkheidsdag en de nieuwe president had deze dag uitgeroepen dat nationale schoonmaakdag. Dus geen normale dag in het ziekenhuis, maar met het personeel het hele ziekenhuis terrein netjes gemaakt! Lekker geharkt en gezeist (weet eigenlijk niet of je dat zo schrijft). We hebben zo hard gewerkt dat de blaren op onze handen stonden!
Verder doen we in de weekenden veel leuke dingen! Vorige week, op de Sint zijn verjaardag, zijn we eerst de ngozi crater gaan bewandelen met op de top een heel mooi uitzicht op het kratermeer. Daarna zijn we nog naar de voetbalwedstrijd Igogwe - Kiwira gegaan (1-1) en toen was het natuurlijk pakjesavond! En wat fijn dat er toevallig die dag ervoor een pakketje uit Nederland was bezorgd! Dus met gedichten en kruidnootjes hebben we een hele leuke avond gehad! Zondag zijn we met onze mama Patricia naar de kerk geweest. Best bijzonder, al duurde het wel een beetje lang en was het een klein beetje saai.
Gister zijn we een dagje naar Matema beach geweest aan Lake Malawi. Een heerlijk stranddaghe gehad (in Nl stormde het geloof ik...?)!
Vandaag hebben we een heerlijk relaxdagje, die we zijn begonnen met het rattenproof maken van onze slaapkamer. We kwamen namelijk vrijdagavond thuis na een dagje outreach programme. Dit houdt in dat we in de landrover op pad gaan om in dorpjes en huis-aan-huis mensen te testen op HIV. Heel interessant en leuk om onszelf hiermee nuttig te maken. Maar goed, we kwamen dus thuis toen het al donker was en we hadden geen stroom. Dat is op zich niks nieuws, denk dat we de helft van de week 's avonds geen stroom hebben. Maar toen ik met de zaklamp in onze slaapkamer scheen, zag ik daar een RAT lopen!! We hadden m al wel eerder gezien in huis, maar niet in onze slaapkamer! Dat was dus echt niet grappig! We hebben heel de kamer doorzocht maar hem niet gevonden. Wel nog gehoord 's nachts... Daarom hennen we vanmorgen het kastje en het gat in het plafond in onze slaapkamer helemaal rattenproof gemaakt. Nu hopen dat we hem nooit meer zien!
Volgend weekend gaan we 2 nachtjes naar Malawi. Gewoon omdat het leuk is en hier niet ver vandaan, maar ook omdat ons visum voor Tanzania verloopt en we dus een nieuwe moeten regelen!
Die week erna is het alweer kerst! Ik moet zeggen dat kerstliedjes best gek klinken in de zon bij 25 graden... waarschijnlijk vieren we kerst deels bij de nonnen en de weeskindjes en een deel bij mama Patricia.
Oja, over de wasmachine, we hebben het er uitgebreid over gehad met sista Consolata (een soort moeder overste), en zij is bezig uit te zoeken hoe en wat. Zodra ik meer weet horen jullie het, maar het is en blijft Afrika, dus 'pole pole' (rustig aan).
Nou, jullie zijn weer aardig op de hoogte, wij gaan naar het weeshuis om met de kindjes te spelen!
Tot snel xx

• 13 December 2015 - 16:17

Edith:

Weer super leuk om te lezen! Liefs en miljoenen kissies mama