De toerist uithangen - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Leonie Stapelkamp - WaarBenJij.nu De toerist uithangen - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Leonie Stapelkamp - WaarBenJij.nu

De toerist uithangen

Blijf op de hoogte en volg Leonie

15 Januari 2016 | Tanzania, Moshi

De eerste dag dat Zjo er was hebben we heerlijk rustig aan gedaan! Even met de dala dala naar het centrum geweest. Voor ons is het inmiddels al heel normaal om met 25 mensen in een soort bestelbusje te zitten, voor Joëlle is dit natuurlijk een hele belevenis!
Vrijdag hebben we een fietstocht gemaakt, wat super leuk was! Met z'n 3en op de mountainbike achter een gids aan, door kleine dorpjes over zandweggetjes en door de jungle en een soort van woestijn. Wel héél warm en af en toe kwamen we maar moeilijk vooruit! Aan het eind van de middag zijn we met de bus naar Arusha vertrokken, een rit van zo'n 2 uurtjes. Zaterdag kwam Inge, een vriendin die in de buurt van Arusha een coschap heeft gedaan, daar ook aan, en zondag vertrokken we voor de safari. Weer in een landrover, waarvan het dak open kon :) we gingen eerst naar Tarangire park, wat bekend staat om zijn enorme hoeveelheid olifanten. We waren al bijna bang dat we geen olifant tegen zouden komen, totdat we aan het eind een grote groep tegenkwamen, die de weg gingen oversteken, vlak voor en achter onze auto! We konden ze bijna aanraken, best spannend! Verder hebben we een leeuw gezien, giraffen van heel dichtbij en veel antilopen en bavianen. Een goed begin van de safari dus! We gingen overnachten op Panorama view camp, waar we gelukkig in een soort iglo's mochten slapen in plaats van in een tent, want inmiddels was het gaan regenen :( de volgende dag gingen we via de ngorongoro naar de Serengeti. Een mooie maar lange rit met de auto. Aangekomen in de Serengeti zagen we veel gnoes, giraffen en 3 leeuwen die een buffel aan het eten waren! Heel tof. Voordat we bij die leeuwen kwamen, hadden we wat moeite om daar te komen... De wegen waren vanwege de regen heel modderig en we waren dus continu aan het slippen en hobbelen. Echt waar ik van hou :) Allleen niet alsje verderop een rijtje auto's ziet en hoort dat er leeuwen zitten! We hadden de hulp van een andere auto nodig die tegen ons aan moest rijden om ons een duwtje te geven voordat we eindelijk door de modder kwamen!
We overnachtten in een tent (waarvan onze rits niet goed dichtging..) op een camping midden in het park, zonder hek of bewaking, waar dus 's nachts de olifanten en hyena's rondom je tent konden lopen. Het was dus niet heel relaxed om naar de wc te moeten... 's ochtends vertrokken we rond 6 uur om weer zoveel mogelijk wilde dieren te spotten. Helaas geen luipaard  (de laatste die ik nog mis van de big five) gezien, maar wel weer leeuwen, nijlpaarden, antilopen, giraffen en veel vogels. En toen we wegreden zagen we nog 2 leeuwen op een rots en 1 in een boom! Ook zagen we de migratie: duizenden gnoes, zover je kon kijken! Met heel veel zebra's, heel bijzonder! We reden verder naar de ngorongoro, waar we weer overnachtten in onze tent en ook daar konden olifanten en buffels rondlopen. Maar we hadden wel een heel mooi uitzicht over de krater! 'S ochtends vroeg vertrokken we weer voor een gamedrive in de krater, en het was echt adembenemend mooi. Heel groen, veel dieren en mooi uitzicht. En hoewel we weer geen luipaarden hebben gezien, ben ik ook zeer tevreden met de hoeveelheid leeuwen die we hebben gezien :p en nog wel vlakbij de auto! Even leek het erop dat ze de buffels die verderop stonden zouden gaan aanvallen, maar dat gebeurde helaas niet. Helaas was dit alweer het einde van onze safari, hoewel we ook wel echt kapot waren van het 4 dagen in de auto hobbelen en continu uitkijken naar wilde dieren. Kortom, 4 hele geslaagde dagen! Na een dagje uitrusten in Arusha, zijn we vandaag in Dar es salaam aangekomen, na een busrit van zo'n 10-12 uur. We zijn weer met z'n drieën, Inge gaat vanaf morgen de Kilimanjaro beklimmen (succes Ing!)! Zaterdag nemen we dan de boot naar Zanzibar. Daar verblijven we een paar dagen in een resort aan de kust en zitten we daarna nog een paar dagen in Stonetown. Ook daar hebben we zin in en gaan we nog even volop van genieten, voordat ik straks opeens na 3,5 maand weer in het koude saaie Nederland zit :p Maar vind het wel weer heel leuk om jullie allemaal weer te zien natuurlijk!
Xx

• 15 Januari 2016 - 20:25

Inge:

Dankje!! Was leuk met jullie! Chill ze op Zanzibar :)

• 16 Januari 2016 - 20:55

Mama:

Nog even genieten meiden! Vooral van het weer! Heerlijk om jullie weer te zien vrijdagmorgen! (maar ik snap het dubbele gevoel:( )
    Inge: succes met de Kili: toppertje!
    Liefs van omi & paps & mams