Igogwe - 2 - - Reisverslag uit Igigwa, Tanzania van Leonie Stapelkamp - WaarBenJij.nu Igogwe - 2 - - Reisverslag uit Igigwa, Tanzania van Leonie Stapelkamp - WaarBenJij.nu

Igogwe - 2 -

Door: Leonie Stapelkamp

Blijf op de hoogte en volg Leonie

24 November 2015 | Tanzania, Igigwa

Tijd voor een iets uitgebreider verslag!
Nog even een toelichting op de treinreis.. Het plan was dat we goed op tijd op het station zouden zijn om rond 14 uur te vertrekken. Wij waren heel goed op tijd (9 uur, erg vroeg) en moesten dus nog zo'n 4 uur wachten voor we de trein in mochten. Toen we daar eenmaal in zaten, duurde het nog een uur voor we daadwerkelijk vertrokken. Maar hamna shida (geen probleem), we waren onderweg en vonden het allebei fantastisch! Door het Afrikaanse land met nog 2 vrouwen in onze couchette.
Hapje (kip met rijst) gegeten in de restauratiewagen en gaan slapen. Wat wel echt hilarisch was, was dat we af en toe zo erg hobbelden dat we bijna van het bed af vlogen! Rond een uur of 5 's ochtends gingen de vrouwen eruit en kwamen er 2 nieuwe voor in de plaats. Gedurende de dag vonden ze ons steeds leuker en wilden zelfs met ons op de foto! Alles ging voorspoedig totdat de trein begon te haperen en tot stilstand kwam...we stonden een tijdje stil in the middle of no where, tot de trein plotseling achteruit begon te rijden! Aangekomen op het vorige station kregen we te horen dat de locomotief kapot was en er 1 uit Mbeya moest komen, wat zo'n 8 (!) uur zou duren! We hadden weinig andere opties dan wachten en hebben onze tijd maar gevuld met rondjes in en rond de trein lopen, film kijken (Magic Mike) en wat lezen. Ook het hotel in Mbeya gebeld om er verzekerd van te zijn dat iemand ons op zou halen als we midden in de nacht aan zouden komen.
Toen het eenmaal midden in de nacht (uurtje of 2 en pikkedonker) was, bleek er helaas toch niemand te staan. Ook waren er geen taxi's te zien die ons naar het hotel konden brengen. Daar stonden we dan...Gelukkig was daar de vrouw uit onze couchette met haar man die ons meenamen in hun busje en afzetten bij het dichtstbijzijnde hotel, super aardig! Daar uitgeput gaan slapen, 36 uur in een trein is toch best wel vermoeiend...
Zondag werden we opgehaald met de landrover van het ziekenhuis, met zoals eerder gezegd een non ( we hadden gelijk de neiging 'oh happy day' te gaan zingen) en 2 schattige jongetjes.
We hebben een mooi huis met 3 slaapkamers, maar vinden het toch wel zo gezellig om met z'n 2en in 1 kamer te slapen!
Maandag 7.30 uur was het gebed en het moment waarop wij onszelf mochten voorstellen. Daarna de overdracht een daarna kregen we een rondleiding door het ziekenhuis. Niet zo groot en wel overzichtelijk :)
Normaal is na het gebed / de overdracht de visite over de afdeling. Ik sta de eerste 4 weken op de kinderafdeling. Dan is het rond 11 uur tijd voor de teabreak waarvoor de thee en meestal een omelet met versgebakken brood al is klaar gezet door onze mama Patricia:)
's Middags verdelen we dan wie er waar staat, outpatient department (poli), radiologie, verloskamer of minor theatre (voor kleine verrichtingen). meestal zijn we dan rond half 3/ 3 uur klaar. De eerste week waren er geen ok's, maar inmiddels hebben we al een aantal keer geassisteerd bij een keizersnede, appendectomie en darmresectie! Ik zal in een ander stuk wel wat meer inhoudelijk over het werk vertellen, anders wordt het nu wel erg lang!
Na het ziekenhuis lunchen we en dan gaan we soms op de bodaboda (een soort brommertaxi) naar de markt in Kiwira, maar meestal gaan we naar het weeshuis naast het ziekenhuis om met de kindjes daar te spelen en de kleinsten (0,5 - 2 jaar) te helpen met eten geven en in bed stoppen, heel leuk om te doen!:)
Als we dan weer thuiskomen, eten we wat, doen een spelletje of lezen wat (en studeren soms ook nog een klein beetje). Rond 21 uur gaan we naar bed, enerzijds omdat we de volgende dag vroeg op moeten, maar ook omdat er vaak geen stroom is! Het afgelopen weekend hadden we trouwens ook geen water, toch iets minder. Vooral omdat we zondag mount Rungwe hadden 'beklommen', dan was een douche toch wel ff lekker geweest! Maar inmiddels hebben we weer (koud) water, en anders konden we buiten gaan staan, want na een paar warme weken is het nu weer veel aan het regenen! Maar we klagen niet hoor, hier geen gladheid of storm!
Nou, hier kunnen jullie denk ik wel weer even mee vooruit!